Brandstofcel - brug tussen brandstof en elektriciteit
Bastienne Wentzel

1 juni 2007, Chemische Feitelijkheden

Wereldwijd verbruiken we jaarlijks grofweg 450 triljoen Joules aan energie en volgens schattingen zal dit in 2030 nog eens met vijftig procent zijn toegenomen. Tot nu toe wordt de energiemarkt vrijwel volledig beheerst door fossiele brandstoffen. Dat levert niet alleen milieuproblemen op, maar bovendien raakt de voorraad op. Energie-experts denken dat waterstof, het kleinste element, kan bijdragen aan de oplossing voor deze problemen.

In zo'n nieuwe energiehuishouding speelt de brandstofcel een cruciale rol. Het apparaat produceert elektriciteit uit waterstof en zuurstof, met als afvalproduct water. Een schoner proces lijkt ondenkbaar. Er is wel een probleem: waar haal je waterstof vandaan? Onze planeet heeft meer dan genoeg op voorraad, maar niet in vrije vorm. Het meeste zit samen met zuurstof opgesloten in water. We kunnen waterstof dus niet delven, maar moeten het eerst maken. In combinatie met de brandstofcel biedt waterstof veel perspectieven. De benodigde technologie ontwikkelt zich in hoog tempo, maar de concurrentieslag met de klassieke brandstoffen lijkt nog niet gewonnen.
 
In deze Chemische Feitelijkheid
De Context: Wat is een waterstofeconomie? Kan het milieu daar inderdaad mee gered worden?
De Basis: HEen brandstofcel zet waterstof om in elektrische energie. Hoe werkt zo’n apparaat precies?
De Diepte: Auto's op waterstof rijden schoon, stil en zuinig. Toch valt er nog veel aan te verbeteren.

Het volledige artikel is gepubliceerd als Chemische Feitelijkheid editie 53, no. 236, juni 2007.