Clubscene: Land Cruiser Club Nederland
Bastienne Wentzel

28 februari 2009, 4WD Automagazine

Dit voorjaar viert de Nederlandse Land Cruiser Club haar vijfde verjaardag. Samen met zo'n vijfhonderd leden. Iedereen met een Land Cruiser kan lid worden.

De Land Cruiser Club is een bijzondere club, want het is de grootste zelfstandige autoclub voor een bepaald type in Nederland die niet gesponsord wordt door de importeur. Dat de club succesvol is, is duidelijk. Ze groeit al vijf jaar lang gemiddeld met honderd leden per jaar.
Helleman heeft een eigen filosofie over dit succes. 'We zijn bewust geen 4x4 club. Daarmee bedoel ik dat onze activiteiten zich niet beperken tot terreinrijden in de diepe modder. Wij staan open voor alle typen Land Cruiser-eigenaren. We hebben leden van heel jong tot heel oud, en we zorgen ook dat we voor iedereen leuke en interessante activiteiten organiseren. Het gaat ons om de diversiteit. Ik denk dat we daarom in vijf jaar al zijn gegroeid naar het enorme aantal van vijfhonderd leden en groeien we nog steeds.'
Begin 2004 organiseerden Helleman en twee Land Cruiser-vrienden Folkert Kromkamp en John Heimensem een ochtendje voor mensen met belangstelling voor Land Cruisers. 'We hadden een terrein tot onze beschikking gekregen. We hadden koffie en bekeken elkaars auto's. Niks spectaculairs eigenlijk.' Er kwamen tot hun grote verbazing meer dan tachtig mensen opdagen.'Toen besloten we dat het misschien tijd was een club op te richten,' aldus de latere voorzitter.

Voor elk wat wils
De evenementen vormen de belangrijkste activiteit van de club. Allereerst worden er regelmatig ritten door heel Nederland georganiseerd. Dat zijn gezellige en ontspannen uitjes voor het hele gezin. Vaak zorgt een lid uit de streek voor een mooie en verrassende route. Geprepareerde auto's zijn niet nodig, maar zo mogelijk gaat de club wel van de verharde weg af. Het bestuur is daarbij heel streng op het gedrag van de deelnemers. Terreinauto's zijn niet zo populair in Nederland en er moet worden voorkomen dat leden in clubverband overlast veroorzaken, vindt Helleman.
Een bijzondere bijeenkomst was de J4-dag in 2007. De Britse televisiemaker Mark Evans zocht exemplaren van dit oude type voor zijn nieuwste serie Wreck Rescue. De Landcruiserclub lukte het om er meer dan veertig bij elkaar te krijgen. Andere publiciteit is de club ook niet vreemd. Zo is een cruiser van een van de leden ooit gebruikt in een tv-spot van het Rode Kruis.
Voor liefhebbers van terreinrijden wordt er in clubverband afgereisd naar internationale evenementen zoals Inor of het Buschtaxi-evenement. In Nederland is al jaren het hoogtepunt het trialrijden op de Maasvlakte. Daarbij wordt voor beginners en gevorderden een parcours uitgezet. Onder begeleiding kan iedereen, geprepareerde cruiser of niet, de uitdaging aangaan. Uiteraard met prijzen aan het eind van de dag. Dit jaar moest van de Maasvlakte worden afgeweken en is het evenement verplaatst naar het Ermerstrand in Overijssel. Overigens zonder aan succes in te boeten.
Een ander belangrijk onderdeel van activiteiten zijn de opleidingen. Inmiddels is een scala aan technische en rijvaardige cursussen beschikbaar die worden gegeven door clubleden of bedrijven. Altijd hebben de instructeurs een zwak voor landcruisers en weten dan ook precies wat ze de clubleden op dat gebied kunnen leren. Zeer populair is de lascursus waarin je in een dag leert hoe je een mooie las maakt en zelfs een eigen verbindingsstuk in elkaar zet. Ook is er de 'roestauratie' van het klassieke J4-type. Andere opleidingen zijn ondere andere een GPS-cursus, sleutelmiddagen, een terreinrijcursus in Nederland of op lokatie in Marokko.
De georganiseerde reizen zijn verder populair binnen de club. In 2005 reisde een groep bijvoorbeeld naar Libië. Sinds vorig jaar is er de Sahara School. 'Tijdens een reis door Marokko leren we de deelnemers alles wat nodig is om vlot en veilig verre reizen te ondernemen. Daar hoort onder andere navigatie, serieus terreinrijden, berging en overleving bij,' legt Helleman uit. Ten slotte is de club een 'gesloten inkoopcollectief' legt Helleman uit. 'We werken samen met fabrikanten. We halen grote partijen bij hen voor de deur af. Daarom kunnen we die tegen een lage prijs aan onze leden doorverkopen. Een goed voorbeeld is een partij van maar liefst negentig paar rijplaten. Ook de kinetische sleepkabels zijn een groot succes.'
En de toekomst? De opleidingen worden nog uitgebreid. Het reizen-pakket wordt uitgebreid met een trip naar Zuid Amerika. Verder staat er een bezoek aan de Toyota-fabrieken in Japan op de planning en een Land Cruiser-treffen rond Straatsburg in 2010. Maar verder: 'Don't change a winning recipe,' zegt de voorzitter.
Voor €€65 kan iedereen die een Landcruiser bezit of daaraan werkt voor een jaar lid worden. Daarvoor krijg je toegang tot het ledendeel van de website met informatie, foto en video, een forum en de agenda, een elektronische nieuwsbrief én deelname aan veel evenementen gratis of voor een kleine bijdrage in de onkosten. Meer informatie: www.landcruiser-club.nl

Dit artikel is gepubliceerd in 4WD Automagazine no. 3, 2009.