Introductie: Iveco Massif
Bastienne Wentzel

1 maart 2008, 4WD Automagazine

Het is een héél andere auto, zegt Iveco. Toch lijkt de nieuwe Iveco Massif, een upgrade van de door Iveco overgenomen Santana terreinwagen, nog verdacht veel op de bloemkool waaruit beide ontsproten zijn: de Land Rover Defender. De Massif is wat ronder. De maten zijn ietsje anders. Maar de koplampen doen wel heel erg aan Defender denken en ook het zijaanzicht komt niet onbekend voor. Onder de motorkap is er echter wel veel veranderd. Reden genoeg om de Massif eens aan een grondige inspectie te onderwerpen.

Van de voorloper van de Massif, de Santana Anibal rijden er sinds eind jaren negentig een bescheiden aantal rond in ons land. Deze Anibal kwam voort uit het in licentie geproduceerde broertje van de Land Rover Defender, de Santana Land Rover. Iveco levert de 2.8 liter motor voor de Anibal. In 2006 besluiten Santana en Iveco samen te gaan werken. Iveco, die toch al een aardige duit aan ontwikkeling in de terreinwagen heeft gestoken, neemt het model over als Iveco Massif. Santana blijft de productie doen.
Iveco besluit de Massif van een make-over te voorzien. De oude motor wordt vervangen door twee nieuwe dieselmotoren uit de Daily, de bestelbus van de vrachtwagenproducent. Zowel de HPI- als de HPT-motor zijn drieliter viercilinder turbodiesels met commonrail injectie. De HPI versie mist een variable geometry turbocharger. Deze heeft daarom 'maar' 146 pk / 350 Nm aan kracht beschikbaar. De HPT levert een prima 176 pk vermogen en een fijn koppel van 400 Nm. De bijbehorende 6-versnellingsbak van de Iveco Daily wordt eveneens in de Massif geplaatst.
Er zijn twee uitvoeringen van de Massif, met een korte en een lange wielbasis. De lange is als dichte auto (stationwagen) beschikbaar of uitgerust met een pick-up laadbak of als kaal chassis met cabine om een opbouw op maat te laten maken. Het uiterlijk is opgepoetst en afgerond door de Italiaanse ontwerper Giugiaro - de hele harde Defender-hoeken zijn verdwenen - en het interieur gemoderniseerd. Het resultaat mochten we onlangs aan een test onderwerpen in de Italiaanse klei.

Werkpaard
Om de testresultaten in perspectief te plaatsen moeten we even uitleggen waar de Massif voor bedoeld is. Vrachtwagenfabrikant Iveco mikt namelijk op de markt voor professionele off-road toepassingen. Dat wil zeggen: op mensen die de auto voor hun werk gebruiken waar hij voor bedoeld is. In het terrein dus. De politie, brandweer, boswachter of paardenhouder bijvoorbeeld.
Ter illustratie: we werden tijdens de testrit door de Italiaanse politie aangehouden. Paniek in de auto: we reden toch niet te hard? Hebben we wel ons rijbewijs bij ons? Je weet het nooit met die carabinieri... Maar nee, de agent had de nieuwe Massif gespot en wilde die even van dichtbij bekijken. De Italiaanse politie denkt er namelijk over om de auto's in het bedrijfswagenpark op te nemen. De markt voor deze professionele offroaders is natuurlijk klein. In Nederland hoopt Iveco er dit jaar zo'n honderd te verkopen. Wereldwijd gaat Iveco voor de 5000 stuks.
De Massif is dus een werkpaard. Terug naar de roots van de 4x4 zoals Iveco het verwoordt. Er zit geen overbodige luxe op de wagen en de minder overbodige luxe is voor het gemaak ook maar weggelaten. De Massif is in de standaarduitvoering erg kaal. ABS, airbags, een mistlamp en een radio wil toch iedereen wel op z'n auto tegenwoordig. Luxe overigens, die ook Massif's concurrenten niet altijd standaard bieden. Maar voor de huidige prijzen vinden wij het niet meer van deze tijd om ze standaard weg te laten.

Modder geen bezwaar
We nemen plaats op een stevige - om niet te zeggen harde - stoel achter het prettige stuur. De stoel kan naar voren en naar achter, en de achterleuning kan een beetje kiepen maar dat is het wel. We kijken aan tegen drie metertjes die vooral functioneel zijn. Ze komen zo uit de jaren zeventig. Het optionele navigatiesysteem in de testauto ziet er bijna misplaatst uit: het kan behalve navigeren ook een flitsend digitaal dashboard weergeven op het scherm.
De spiegels zijn verstelbaar, als je eerst het raam opendraait (electrische ramen en spiegels zijn optioneel). De knoppen op het dashbord doen het allemaal, maar de het materiaal voelt jammer genoeg heel goedkoop en niet erg sterk aan. De afwerking van de rest van het interieur is mooi robuust met een gladde kunststof dakafwerking, optionele traanplaat in de achterbak en verder veel glad metaal of kunststof. Modderpoten geen bezwaar, je zet de hogedrukspuit erop en alles is weer schoon.
De diesel klinkt zoals 'ie moet klinken en direct na het starten heb je het gevoel in een vrachtwagentje te rijden. Het rumoer in de hele auto, ook voor de achterpassagiers, valt erg mee. Ondanks de lawaaiige modderbanden die voor de gelegenheid op de auto gemonteerd zijn. Een stukje over de weg rijden toont aan dat de offroader heel best mee kan komen op het asfalt. De standaard paraboolveren zorgen voor een prima demping en de auto rolt niet te veel in de bochten. Hij stuurt nauwkeurig en de sterke motor zorgt voor een prima acceleratie als dat nodig is.

Het zware werk
Vervolgens draaien we van de verharde weg af. De bijrijder wordt uit de auto gestuurd om de vrijloopnaven vast te draaien. De Massif is ook leverbaar met elektronische vrijloopnaven, dan hoeft er niemand de auto uit. Maar dit systeem is robuuster. Het extra pookje naast de versnelling wordt met kracht in de 4WD-stand gezet. Als we dezelfde pook later voor het zware werk ook nog naar lage gearing willen schakelen is daar echt geweld voor nodig. Hopelijk slijt dat in het gebruik.
De Massif geeft uiteraard geen kik bij het beklimmen van de modderheuvels waar we hem voor zetten. Beide versies van de drielitermotor hebben meer dan voldoende kracht voor zwaar terreinwerk. Opvallend is wel dat de moderne (Euro IV) motor een vrij diep ingedrukt gaspedaal nodig vindt, anders slaat hij af. Het motormanagement besluit op dat moment waarschijnlijk dat de verbranding te onvolledig is en dus te veel uitlaatgassen uitstoot. Oudere motoren slaan in die situatie niet af maar zullen meer of minder hevig rokend toch die heuvel op klimmen. Dat kan zo z'n voordelen hebben.
Verder zijn de terreinspecificaties van de Massif prima in orde maar niet wereldschokkend. De bodemvrijheid is bijvoorbeeld 200 mm met standaardbanden. Dat is beter dan concurrent Defender maar vergelijkbare terreinauto's kunnen meer hebben. Ook de aan- en afloophoeken zijn groot genoeg, al met al ruim voldoende om de specificatie 'echte offroader' te verdienen.

Concurrentie
De Massif moet zich meten met het kleine aantal echte offroaders dat in dezelfde niche opereert. De Defender behoort daartoe met een vaste schare fans, maar ook bijvoorbeeld de Toyota Land Cruiser 7-serie, de Jeep Wrangler en wellicht de Nissan Patrol. De één biedt wat meer bedrijfszekerheid (Land Cruiser), de ander wat meer moderne snufjes (Wrangler) en de Patrol is de duurste uit het rijtje. De specs liggen dicht bij elkaar, net als de prijzen. De Massif is ongeveer even duur als zijn broer de Defender. De prijs zal dus de doorslag niet kunnen geven. Maar de Massif doet bepaald niet onder voor zijn concurrenten en biedt zodoende een prima alternatief.

4WD Automagazine no. 5, maart 2008