Het Japanse merk Subaru staat erom bekend dat het in al zijn modellen boxermotoren op benzine heeft liggen. Een boxermotor op diesel kwam tot nu toe niet ter sprake. De enige markt die daar traditioneel om vroeg is de Europese. En de ontwikkelkosten van zo'n nieuw motorblok zijn hoog. De vraag naar dieselmotoren vooral voor de leasemarkt stijgt echter. Ook Amerika gaat steeds meer over op diesel. Daardoor verwacht Subaru de hoge ontwikkelkosten voor zo'n nieuw motorblok nu wel terug te kunnen verdienen en bouwde een geheel nieuw ontworpen motor.
Licht, klein en stil
In een boxermotor liggen twee rijen cilinders recht tegenover elkaar. Een boxermotor zou veel trillingsvrijer en stiller moeten zijn dan een lijnmotor omdat de beweging van de tegenover elkaar liggende zuigers elkaar opheft in plaats van versterkt. De dieselboxer van Subaru mist zelfs een balansas om deze reden.
De dieselboxer lijkt veel op de benzineuitvoering. Beide hebben vier cilinders. De krukas van de dieselversie is extreem kort (35,35 cm) waardoor de motor heel compact is en voor de vooras gemonteerd kan worden. Dit zorgt voor een laag zwaartepunt van de auto wat het rijgedrag ten goede komt, een bekend voordeel van boxermotoren. Uiteraard is er aan de dieselboxer een turbocompressor en een commonrail toegevoegd. Alles bij elkaar is het motorblok kleiner en robuuster dan een gewone diesel en ook nog eens van aluminium. Dat levert volgens Subaru het lichtste motorblok in z'n klasse op.
De 2.0 litermotor levert 150 pk bij 3600 toeren en 350 Nm aan koppel vanaf 1800 toeren. De motor komt voorlopig in de Legacy sedan en stationwagen en in de Outback (een verhoogde Legacy) te liggen. De specs van de Outback beloven een acceleratie van 0-100 km/u in een prima 9,2 seconden. Zowel de Legacy als de Outback zijn nog steeds vierwielaangedreven auto's met een limited slip differentieel. Overigens, de benzineuitvoeringen van beide types waren tevens uitgerust met een lage gearing waardoor de Outback ondanks zijn stationwagen-uiterlijk heel aardig tussen de SUV's kan meekomen. De dieselversie moet het echter zonder lage gearing stellen, volgens Subaru omdat die vanwege het hogere koppel van de dieselmotor niet meer nodig is.
Strak sturen
Tot zover de theorie. Hoe rijdt een boxer-diesel eigenlijk? De anderhalve ton staal van de Outback wordt naar verwachting behoorlijk vlot in beweging gebracht door de boxer. Ondanks de hoogte en de forse lengte (4,72 m) gaat de Outback strak door de bochten. Het is geen sportauto maar met tussensprintjes en inhaalacties stelt hij niet teleur. De krachtbron is bij lage toeren nauwelijks hoorbaar. Echter bij het indrukken van de startknop verraadt de diesel zichzelf. Ook bij toeren hoger dan zo'n 2000 (de motor draait bijvoorbeeld 2300 toeren bij 120km/u) is het duidelijk wat voor motor er onder de kap ligt. Wij vinden dat geen groot probleem overigens.
Wel een beetje jammer is, dat het grote koppel van 350 Nm beschikbaar komt bij 1800 toeren. Dat is op zich niet slecht in deze klasse, maar de koppelcurve is erg steil bij lage toeren. Dat wil zeggen dat er vlak onder die 1800 toeren nog bijna geen koppel beschikbaar is. In de praktijk is dat duidelijk voelbaar bij het nemen van een bocht zonder flink terug te schakelen of bij optrekken vanaf zo'n 80 km/u in de vijfde versnelling. Dat doet de motor relatief traag. Terugschakelen is nodig om vlot weg te rijden.
Zuinig
De motor is ondanks z'n grote kracht erg zuinig. Subaru claimt een gecombineerd verbruik van 5.8 liter per 100 km (1 op 17,2) voor de Outback. Dat is in z'n klasse een prima waarde en zorgt dus ook voor weinig CO2 uitstoot. Verder voldoet de motor aan de Euro IV eisen en heeft een roetfilter.
De Legacy en Outback met dieselmotoren zijn voornamelijk bedoeld voor de zakelijke markt. Subaru wil er dit jaar zo'n zeshonderd aan de man brengen. Vanaf april staan de nieuwe auto's bij de dealer. De particulier betaalt daar voor de Outback minimaal 36.630. Eind van het jaar is het de bedoeling dat meer types met dieselboxer leverbaar worden, waaronder de SUV van Subaru, de Forester.
Gepubliceerd in 4WD Automagazine no. 5, maart 2008