1 april 2024, Lift

Recensie Airdesign Vivo 2 en LiVi
We krijgen niet wekelijks de kans om een directe vergelijking te maken tussen de ‘zware’ en de ‘lichte’ variant van hetzelfde scherm. De Vivo 2 en de LiVi van Airdesign die we afgelopen najaar uitgebreid mochten vliegen zijn helemaal identiek ontworpen, behalve dat de LiVi van lichtgewicht materialen is gemaakt. Het zijn beide EN-B schermen en ze hebben dezelfde vorm, afmeting en strekking. Wat merk je daarvan als piloot?


Fly by wire
Where there is not even a hillock in sight a winch is the only way for paragliders to get airborne. All that is needed is a long open space roughly in the direction of the current wind. "Towing opens up a completely new range of flying areas," says Michael Gebert, a guide with the Swiss company Fly with Andy organising trips to fly from tow in Uruguay, Argentina, Brasil and the Balkans. "And it's a supersafe kind of flying," he adds.

1 december 2023, Cross Country magazine

Review: Airdesign Vivo 2 and LiVi
Flying the Airdesign Vivo 2 and its superlight sibling the LiVi at the same time is a great opportunity to make a direct comparison between a regular wing and the exact same one in a lightweight version. Both pitched as easy B gliders, the airfoil design is identical. The differences are mainly in lighter fabric, unsheathed lines and nitinol instead of plastic rods in the nose. What does that mean for the pilot?

1 september 2023, Cross Country magazine

Review: Supair Step X
The ‘X’ in Step X stands for ‘cross’ which means at the crossroads between performance and light weight. With a weight of 4kg for the S, it is similar to other semi-lightweight wings such as the Advance Iota DLS. It replaces Supair’s Step 2 and Step Light. Supair’s designer Pierre-Yves Alloix says: “You do not need to choose between light and classic, this new Step is ‘all in one’: almost as light as the Step Light with similar durability of the Step.”


1 augustus 2023, Cross Country magazine

Chrigel Maurer Eight time Red Bull X-Alps winner 2023
Chrigel, congratulations! You said you didn't quite have the feeling before the race. What did you mean by this?
"Before the race, many things are unclear. This gives me the feeling of not being comfortable. It is always the same. The last experience is so far away, this feeling of insecurity starts to appear and I have to start to get into the next adventure to become comfortable and to focus on the race. And when it feels really good you can start pushing."
(...)

Bastienne Wentzel talked to Chrigel and some of the others who made it in, including Damien Lacaze, Maxime Pinot and the first woman to finish the race, Eli Egger. The final 10-page feature makes for essential reading for X-Alps race-watchers.
Cross Country Magazine #242, August 2023.


Review Gin Evora
The “easy B” class is crowded nowadays. New pilots and those who wish to fly for fun and keep things super simple often look for easy intermediates. Launched at the start of this year the Gin Evora is the latest member of this class. It is designed to be “undemanding for relatively inexperienced pilots, yet at the same time offer more than enough performance for the category” say Gin. To see what it has to offer I flew the Evora for a week in the fresh spring thermals at hotspot Bassano del Grappa in northern Italy.

1 april 2023, Boeken

Paramotorvliegen
Handboek voor iedere paramotorpiloot
Paramotorvliegen is een avontuurlijke sport en volop in ontwikkeling. Met dit unieke boek willen de auteurs nieuwkomers in de sport voorzien van een grondige theoretische basis. Het boek staat ook vol met praktische instructies als aanvulling op de opleiding bij een paramotorvliegschool. Ervaren piloten knnen met dit boek hun kennis opfrissen.
Het boek is geschreven door twee enthousiaste luchtsporters. Peter Blokker is alpinist, paraglider, paramotorinstructeur, wingsuitvlieger en ASE-jumper. Hij is de eigenaar van Pedro Verticalo Adventures. Bastienne Wentzel is paragliderpiloot, de hoofdredacteur van het luchtsportmagazine Lift en wetenschapsjournalist. Ze werkt voor het internationale free flight magazine Cross Country en is de eerste auteur an het Engelstalige paraglidingboek "Paragliding - The Beginner's Guide".

1 februari 2023, Boeken

Vrij Vliegen 4e editie
Vanaf februari 2023 is de nieuwe editie van ‘Vrij Vliegen’ leverbaar, het nieuwste Nederlandstalige handboek voor paragliding.

Over de vierde editie
De vierde editie van Vrij Vliegen is compleet vernieuwd! Om te beginnen is het boek veel rijker geïllustreerd. Vrijwel al het beeldmateriaal is vernieuwd. We maakten tientallen nieuwe foto’s, mooiere illustraties en betere grafi eken. De vormgeving is onder handen genomen en gemoderniseerd. De hoofdstukken hebben onderscheidende kleuren en de omslag is een luxe gebonden soft cover.
Het boek is met 216 pagina’s bijna een kwart dikker geworden. De tekst is eveneens flink uitgebreid en geactualiseerd. Het zal zich met deze update kunnen meten met het mooie Engelstalige boek ‘Paragliding - The Beginner’s Guide’ dat op Vrij Vliegen is gebaseerd.

1 oktober 2020, Lift

Recensie Triple Seven Rook 3
Afgelopen maart maakte ik een testvluchtje met de Rook 3 tijdens het Stubai Cup testival. De thermiek was licht maar aanwezig, en binnen de kortste keren klom ik iedereen eruit. Ik keek verbaasd om me heen: thermieken is niet mijn sterkste kant. Meestal vlieg ik ergens onderaan. Kan het zijn dat het scherm toch verschil maakt? Enkele maanden later mocht ik het scherm twee weken meenemen naar de bekende vliegplek Kössen in de Oostenrijkse Alpen om dat uit te vinden.

1 april 2020, Lift

Betrouwbaar maatje voor hike&fly-avonturen
Alle Swing-paragliders zijn inmiddels voorzien van RAST. Dit systeem, dat werkt als een ventiel, zorgt ervoor dat delen van het scherm zich langzamer of sneller vullen met lucht - of leeglopen - afhankelijk van de situatie. Dat merk je onder andere door opvallend eenvoudig startgedrag en het dempt de nadelige effecten van inklappers. Maar een scherm met zo'n complexe interne structuur zal wel zwaar zijn, toch? Swing bewijst nu dat dat niet zo hoeft te zijn met het nieuwe lichtgewicht EN-C-scherm Helios RS. Lift mocht het scherm uitproberen.


Review: Swing Helios RS
All Swing paragliders are now equipped with a RAST partition, which causes parts of the glider to inflate or deflate slower or quicker depending on the situation. This gives for example remarkably easy launching behaviour and dampens the adverse effects of collapses. But such a complex internal structure would surely result in a heavier glider, right? Swing now proves that it doesn't have to be with the new lightweight hike&fly performance glider Helios RS.

1 april 2020, Lift

Stubai Cup 2020
De jaarlijkse seizoensopening: de Stubai cup in Neustift in Oostenrijk! Altijd de moeite van een bezoek waard, al is het maar omdat het vliegweer altijd meevalt. Dit jaar gaat de aandacht uit naar EN-A schermen. Deze klasse heeft de bijnaam ‘schoolschermen’ en hebben de naam om ‘vliegende deuren’ of vrachtwagens te zijn, vanwege het feit dat ze nauwelijks de bocht om zouden gaan. Maar dat doet de klasse tekort. De nieuwste A-schermen, en dan vooral de ‘hoge’ A-schermen, zijn snel, wendbaar en geschikt voor lange vluchten ver nadat je je B2-opleiding afgerond hebt. Lift zocht uit wat de nieuwste ontwikkelingen zijn in deze klasse en maakte diverse proefvluchten. We waren aangenaam verrast door het comfortabele vlieggedrag van deze schermen.

12 december 2019, Cross Country magazine

Review: U-Turn Morpheus NG
A little over a decade ago, U-Turn launched the Morpheus, an acro glider which was developed together with Mike Küng. He wanted a dynamic glider capable of all manoeuvres but with a safety margin for performing shows. After many customers' requests, U-Turn now launches the Morpheus Next Generation based on this popular 'legend' as they call it. Just as the old Morpheus was a mild version of their professional acro wing G-Force, the Morpheus NG is the little brother of the very popular Blackout+ and Joker. It will replace the freestyler RedOut.