1 april 2024, Lift

Recensie Airdesign Vivo 2 en LiVi
We krijgen niet wekelijks de kans om een directe vergelijking te maken tussen de ‘zware’ en de ‘lichte’ variant van hetzelfde scherm. De Vivo 2 en de LiVi van Airdesign die we afgelopen najaar uitgebreid mochten vliegen zijn helemaal identiek ontworpen, behalve dat de LiVi van lichtgewicht materialen is gemaakt. Het zijn beide EN-B schermen en ze hebben dezelfde vorm, afmeting en strekking. Wat merk je daarvan als piloot?


Fly by wire
Where there is not even a hillock in sight a winch is the only way for paragliders to get airborne. All that is needed is a long open space roughly in the direction of the current wind. "Towing opens up a completely new range of flying areas," says Michael Gebert, a guide with the Swiss company Fly with Andy organising trips to fly from tow in Uruguay, Argentina, Brasil and the Balkans. "And it's a supersafe kind of flying," he adds.

5 februari 2024, AMOLF

Zachte robotvingers knijpen voorzichtig zonder sensoren
Even knijpen en je weet of de avocado, perzik of tomaat rijp is. Zo doet een zachte robothand dat ook, bijvoorbeeld bij het geautomatiseerd oogsten. Maar tot nu toe had zo'n grijper sensoren nodig in zijn 'vingers' om te kunnen vaststellen of de vrucht rijp genoeg is. Shibo Zou en Bas Overvelde van AMOLF’s Soft Robotic Matter Group ontwikkelden een manier om van buitenaf, zonder ingebouwde sensoren de interactie van zachte robots met de omgeving te meten. De techniek is bovendien eenvoudig toepasbaar op allerlei bestaande zachte robots. Het onderzoek is op 15 januari 2024 gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Communications. (Foto: AMOLF)

15 januari 2024, Cross Country magazine

Checking out glider checks
As free flyers, we are exempt from quite a number of rules and regulations that apply to larger and motorised aircraft. A lot of our sport is self-regulated which makes it such a beautiful and free sport.
An example of this self-regulation we find in the certification process of paragliders and their maintenance. When you think all the norms, checks, inspections and repairs must comply with laws, rules and regulations, you could be disappointed. But the lack of a legal framework doesn't mean these things aren't important. It just means we can't hide behind a law but have to take responsibility ourselves.
(Foto: Nova)

1 december 2023, Cross Country magazine

Why size matters
Being a lightweight pilot in paragliding is a disadvantage. It's no myth that the smallest paragliders fly worse than larger ones. Some competitions such as the BGD Weightless even have a separate ranking for light pilots for this reason.
But recreational pilots struggle as well. Reader Angela Bonato ("considered lightweight by most wing manufacturers") emailed us: "I unfortunately only fly with much heavier guys and at almost every flight I have the feeling we flew in a very different air from what they say to me."
Lightweight competition- and ex-test pilot Joanna diGrigoli can fully relate. Among other wings, she flies an XS EN-B glider below mid-weight range. "I feel light against the wind. It has no bite." On a lightly loaded glider it can be harder to enter thermals, Joanna says. "But the main problem is into wind."

This article was published in Cross Country magazine #246, December 2023.

1 februari 2023, Boeken

Vrij Vliegen 4e editie
Vanaf februari 2023 is de nieuwe editie van ‘Vrij Vliegen’ leverbaar, het nieuwste Nederlandstalige handboek voor paragliding.

Over de vierde editie
De vierde editie van Vrij Vliegen is compleet vernieuwd! Om te beginnen is het boek veel rijker geïllustreerd. Vrijwel al het beeldmateriaal is vernieuwd. We maakten tientallen nieuwe foto’s, mooiere illustraties en betere grafi eken. De vormgeving is onder handen genomen en gemoderniseerd. De hoofdstukken hebben onderscheidende kleuren en de omslag is een luxe gebonden soft cover.
Het boek is met 216 pagina’s bijna een kwart dikker geworden. De tekst is eveneens flink uitgebreid en geactualiseerd. Het zal zich met deze update kunnen meten met het mooie Engelstalige boek ‘Paragliding - The Beginner’s Guide’ dat op Vrij Vliegen is gebaseerd.

10 maart 2022, NWO

Battery Day 2022: samenwerking, testfaciliteiten, regelgeving en recycling
Met een onverwacht grote opkomst van ruim 200 deelnemers uit alle geledingen van industrie en kennisinstellingen was Battery Day 2022, georganiseerd door RAI Automotive Industry, Holland High Tech en Battery Competence Center, een groot succes. Onder andere de nieuwste technologieën, de uitdagingen voor recycling, de behoefte aan testfaciliteiten en de ontbrekende regelgeving kwamen aan bod.

15 juli 2019, AMOLF

Molecular design for nanolithography: The difference is in the details
”For the first time, I feel I am doing research that has an impact. It is very rewarding. I am confident that we are developing materials that can be used in industry.” Sonia Castellanos, group leader of the EUV Photoresists group of ARCNL, unravels the working mechanisms of new classes of photoresists and developes new materials that will make future chips for phones and computers much smaller. Recently, she published results from this research in the Journal of Materials Chemistry C.

23 september 2015, Technisch Weekblad

Meer data door glasvezel met goedkope microchip
Bijna vijf jaar lang beet Tim Koene op een houtje. Samen met zijn compagnon Boudewijn Docter richtte hij in 2010 Effect Photonics op als spin out van de TU Eindhoven, met een gezamenlijk idee om kleine en goedkope fotonische chips te maken voor het verzenden van meerdere signalen tegelijk door glasvezelkabels. Maar investeerders vonden het plan te gedurfd, vertelt Koene. 'We zijn een high tech, high risk start-up. We produceren hardware waarmee veel kosten zijn gemoeid. Daar zijn nou eenmaal moeilijk investeerders voor te vinden. Eind december 2014 moesten we naar de notaris. Tot op die ochtend wisten we niet of we daar ons faillissement gingen tekenen of het investeringscontract.'

9 december 2013, Kijk

Een goede robot is sociaal
Vooral in de zorg zijn ze populair: robots die bijvoorbeeld hulp aan zieken en ouderen verlenen, schoonmaken of de bewaking doen. Hoewel de tientallen projecten voor het ontwikkelen van zorgrobots nog allemaal in de experimentele fase verkeren, lijkt het erop of we in de nabije toekomst steeds meer met robots samen gaan werken, vooral met de zogeheten sociale robots. Maar hoe moeten die zich gedragen willen we ze accepteren in onze nabijheid?

1 juli 2012, Riser

Steilspiralen op het droge
In een loods aan de rand van Heemskerk staat een bijzonder apparaat. Een stevige stalen paal met een ronddraaiende arm erop bevestigd, staat met dikke bouten in het beton geklonken. Het is een van de drie G-force Trainers ter wereld, een G-krachtsimulator speciaal ontwikkeld voor paragliders. De Oostenrijkse vliegtuigbouwkundige Thomas Grabner ontwierp en bouwde het eerste exemplaar. Max Morriën en Thijs Versloot haalden het apparaat naar Nederland en leerden van Grabner hoe je het moet bedienen. Sinds kort geven ze trainingen en cursussen.

11 januari 2012, Kijk

Op groene stroom door de woestijn
De eerste twee weken van januari racen traditiegetrouw bijna tweehonderd voertuigen door de woestijn in 's werelds bekendste rally, de Dakar. De snelste man van Nederland, Tim Coronel, rijdt al voor de vijfde keer mee, in zijn eentje in een speciaal geprepareerde buggy. Hij bereidt zich voor op een nog spectaculairder toer: volgend jaar doet hij mee in een volledig elektrisch aangedreven buggy. Veel van de innovaties die nodig zijn om dat te volbrengen worden nu al getest.

11 oktober 2011, C2W

Reserveonderdelen uit de printer
3D-printen is hot. De fablabs waar je produkten uit een 3D-printer kan laten maken schieten als paddenstoelen uit de grond. Met een digitaal ontwerp print je zo een auto-onderdeel of stuk speelgoed uit. Liever thuis aan de slag? Dat kan. Zelfbouwpakketten van deze apparaten bestel je voor rond de duizend euro. Serieuze toepassingen zijn er ook. De medische wereld is al ver gevorderd in het ontwikkelen van geprinte, levende reserveonderdelen voor het menselijk lichaam.

30 april 2009, Explore

Explore Lesbrief 3, 2009
2009 is het internationale Darwin-jaar. Een mooie gelegenheid dus om niet alleen evolutie nader te belichten, maar ook de veranderingen die op de aarde plaatsvinden met alle gevolgen voor flora en fauna van dien. Een sterk natuurkundig karakter hebben de opdrachten over gewichtloosheid. Aanleiding is het Explore-artikel over het internationale ruimtestation ISS, waarin de intrigerende vraag wordt gesteld: hoe weeg je eigenlijk iets in de ruimte? Aanleiding om eens te onderzoeken wat gewichtloosheid is. Ten slotte willen we de Eco-marathon niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Een groot aantal Nederlandse scholieren doet zijn best om de zuinigste auto ter wereld te bouwen. Hoe doen ze dat?

31 maart 2009, Explore

Explore Lesbrief 2, 2009
Het mooie, romantische verhaal van de Argentijn Bucci die als eerbetoon aan zijn geliefde op zijn Alfa Romeo de letters 'Evita Peron' liet zetten leent zich goed voor een aantal vragen gericht op materiaalkunde. In Nederland zijn veel meer veengebieden of overblijfselen daarvan dan je op het eerste gezicht zou denken. Deze grond heeft een grote rol gespeeld in onze geschiedenis en dreigt te verdwijnen. De vragen zijn dan ook gericht op natuur, milieu en klimaat. Ten slotte is vliegen als een vogel een mooie droom. De natuurkunde van krachten en luchtstromen (aerodynamica) geeft belangrijke kennis om die droom waar te maken.